اخر الاخبار ..ملجأ وعيادة للكلاب الضالة .. ومالكته:”دول أوفى من البنى أدمين” – – 31-03-2016

أثارت فى الفترة الأخيرة أخبار الاعتداء على كلاب الشارع سواء بالقتل أو الضرب العديد من ردود الفعل فى الشارع المصرى ، كما يعانى معظم الكلاب من قسوة قلوب البشر الذين يمتنعون عن إعطائهم طعام أو شراب بحجة إنها كلاب مليئة بالحشرات أو “مسعورة “، لكن سمر عيسى شعرت بمعاناة هذه الكائنات الضعيفة واتخذت من منزلها الصغير ملجأ للكلاب الضالة وعيادة لهم أيضاً.
وتتحدث سمر لكاميرا”فيديو7 قناة المصورة قائلة :”فكرت فى تأسيس ملجأ بسبب “جريفون”كلب صاحبتى ادتهولى أربيه لأنها مسافرة بره لكنه بطل ياكل ويشرب لأنه كان زعلان على فراق صاحبته فاتعلمت منه معنى الوفاء ووقتها فقررت إنى أعيش مع كائنات وافية أفضل من إنى أعيش مع إنسان فيه صفات قسوة وعدم الرحمة “.
وعن شروط استقبال الحالات تقول سمر :” مفيش عندى شروط لاستقبال أى حالة وأى كلب مريض ممكن أستقبله ولما بمشى فى الشارع وألاقى كلب تعبان أو صغير أخده أربيه “.
وأضافت :” كان عندى 50 كلب لكن مات منهم 7 بسبب انتشار مرض “البارفو” بينهم وبعضهم مات بسبب إصابتهم بالتسمم “طالبت سمر فى نهاية حديثها أن تنتشر الرحمة بالحيوانات بين البشر فصرحت :”نفسى الناس ترحم الحيوانات وميهاجموش مربى الحيوانات ومتتهموش بالجنون ولايسمموا الحيوانات يسبوهم يربوا كائنات لا تقدر تقولهم أرحمونى ولا تقدر تقول منكم لله “